Pages

Wednesday 13 December 2017

Resepi Mee Kari Mudah

Hi!

Aku kan dah lama nak  makan mee kari kerang. Specifically nak kerang yang montel-montel. Lepastu nak cari mee yang orang melayu buat. Mee kuning yang banyak jual sekarang banyak nau letak asid borik tu. Takut aku tengok merah menyembur bila kena kuah tu kan. Even lepas celur balik pun tetap rasa curahan asid tu.

Ada sekali tu aku singgah pasar segar *nama dia memang pasar segar tapi tak jual barang basah eh macamna tu*. So aku jual mee kuning ni, buatan muslim. Dah try sekali, so kena dengan tekak aku. Lagipun tak pakai pewarna sangat dan yang penting bau atau rasa asid borik tu tak ada.

Later aku tunjuk gambar mee kuning tu. Lupa nak snap hari tu.


Kerang montel tak ada. Kerang size model pun boleh la.

Bahan A :

1 Biji Bawang Holand
5 Ulas Bawang Merah
5 Ulas Bawang Putih
Halia

Blend halus. Nak letak banyak mana campuran bawang tu terpulang.

Bahan B :
Kerang
Santan
Serbuk Kari + Pes Cili (Bancuh dengan sedikit air)
Rempah 3 Beradik
Tauhu Kering / Fishball / Fishcake
Garam


Tumis bahan kisar dengan rempah 3 beradik. Tumis sampai wangi ye.


Lepastu masukkan campuran rempah kari dengan pes cili. Stok cili blend memang sentiasa ada rumah aku. Buat banyak-banyak simpan dalam peti. Tumis sampai pecah minyak.


Masukkan santan. Sukatan tu semua ikut anggaran korang. Ada yang suka kuah kari pekat sikit. Macam aku suka cair sikit. Tunggu menggelegak baru masukkan garam dan tauhu kering / fishball / fishcake. Ikut pada bahan yang korang ada. Last sekali baru masukkan kerang. 

Kerang tu aku memang beli yang fresh. Jadi kena rebus sekejap sebab nak bagi kulit dia terbukak. Kang macamna nak kopek kerang nya  kannnnn.



Bahan-bahan sampingan tu macam telur rebus, lada merah , sawi dengan limau nipis. Gambar kat atas portion untuk 2 orang makan. Licinnnnnn. Suami aku cakap sedap. Mau tak sedap B, dah I yang masak. *Pengsan*

Resepi aku semua mudah sebab aku tak suka resepi yang renyah. Nak makan sedap tapi nak cara masak mudah hahahaha ikut resepi aku okeh.

Till then!



No comments:

Post a Comment

 

Template by BloggerCandy.com | Header Image by Freepik