Pages

Wednesday 8 July 2015

Resepi Biskut Oat Marvelous - Sukatan Cawan


Assalamualaikum!

Gigih aku buat biskut raya bertemankan Rania yang  nak masuk 3 bulan setengah ni. Hiks. Siap je adunan, susu kan Rania. Tepuk-tepuk bagi tidur baru sambung gentel bakar kuih.

Ikutkan suami aku, dia cakap tak payah lah buat. Kesian kan aku.

Ikutkan aku, gedik je nak buat haha sabar je lah.

Resepi Biskut Oat Marvelous (Resepi guna sukatan cawan)

First of all, dipersilakan puan cawan ke hadapan. Untuk resepi ni atau any biskut lah, korang nak sukat tepung ke apa ke guna cawan yang sama ya. Insyallah menjadi adunan tu. Jangan derhaka kat resepi.

Bahan-bahan

* 1 1/2 cawan tepung Blue Key
* 1 sk soda bikabornat (betul ke eja?)
* Secubit garam

Bahan A

1 cawan Buttercup
1 cawan Brown Sugar
1 biji telur
Sedikit Vanilla Essence

Bahan B

3 cawan oats
1 cawan chocolate chips

Cara buat sambil tutup mata haks.

1) Satukan bahan bertanda * dalam bekas.

2) Pukul buttercup dan brown sugar hingga kembang. Masukkan telur dan essence vanilla. Pukul sekata. Masukkan adunan bertanda * sedikit demi sedikit sampai habis.

3) Masukkan oat dan chocolate chips. Kaup guna sudip kayu pun boleh.


Konon nak bentuk macam biskut famos amos tu. Kesah pulak aku jadi ke tak kahkahkah.

4) Adunan memang lembik sikit ya. Sudu kan adunan @ buat bentuk yang korang suka. Letak dalam dulang dan bakar.


Sedap hoiii biskut ni. Kalau korang penah makan biskut oat krunch yang jual paket-paket tu, haa sebijik sejibon rasa bebeh.

Dah berjaya buat siap aku cakap kat suami aku nak jual kuih raya tahun depan. Rania tolong hahaha gitewww. Mek kecik ni tahun depan puasa dah umur setahun lebih. Boleh la main baling-baling tepung nanti oh tak sabarnya! Haha!

Till then!

2 comments:

  1. terima kasih utk resepi😊😊😊..nk try buat..brp lama nk kn bakar..suhu brp..n kena guna api atas bawah ke.

    ReplyDelete
  2. sis tepung bluekey yg mana satu

    ReplyDelete

 

Template by BloggerCandy.com | Header Image by Freepik