Pages

Friday 10 November 2017

Resepi Ayam Goreng KFC Yang Sedap!

Hi!

Sape tak pernah makan ayam goreng KFC? Tipu lah kan tak pernah. Aku masa kecik-kecik dulu bila ayah bawak balik KFC huwarghhhhh rasa macam tu lah hadiah makanan paling best kat dunia yang ada! Yelah dulu hidup susah. Kira makan ayam goreng KFC tu dah kira mewah dah lah tu.


Suami aku cakap , macam kenduri pulak. Aku tergoreng lebih sikit sebab nak kasik kat mak mertua. Menantu yang baik kannnn haks!


RESEPI AYAM GORENG KFC YANG SUPER SEDAP

9 Ketul Ayam (Anggaran terpulang pada korang)
Pes Cili (Aku rajin buat sendiri. Kalau tak ada pakai yang ready made pun ok)
2 Ulas Bawang Putih - Tumbuk
1 Ulas Bawang Merah - Tumbuk
Kicap Cair
Garam
1/2 Kiub Pati Ayam

1) Ayam tadi korang gaul dengan semuaaaa bahan kat atas. Gaul sampai sebati. Pes cili tu bergantung kepada tahap kepedasan korang. Nak pedas buh banyak. Aku tak marah. Lagi bagus kalau korang buat waktu malam (contoh). Dah siap gaul letak dalam peti. Perap satu malam. Bila goreng esok lagi sedapppp sebab semua dah bergaul rasa kan.

Bahan Salutan :
2 Cawan Tepung Gandum
1 Cawan Tepung Ayam Goreng
3/4 Cawan Tepung Beras
Mixed Herbs (ni saja aku tambah)

2) Petua nak dapatkan ayam rangup ni aku dapat dari seorang chef yang aku kenal. Sukatan tepung tu aku adjust sendiri sebab dah banyak kali masak ayam goreng ni, so ni aku rasa sukatan dia yang terbaik lah. Gaulkan semua tepung sampai sebati.

3) Minyak pastikan betul-betul panas sebelum goreng ayam. Suhu api jangan besar lah kot ye pun nak cepat masak ayam. Suhu sedang-sedang okay.

4) Keluarkan ayam tadi, celup dalam telur (pukul kejap), golek kan atas tepung tu dan gorengggggg sampai ayam masak. Kalau nak cepat ayam masak, potong ayam kecik-kecik. Tapi ayam kecik tak feel macam KFC lah sebab ayam KFC tu besar kan .


Rania kalau dapat ayam ni seketul peha tu boleh habis. Tu additional sup sayur dengan telur sebab aku nak suapkan dia nasi sekali.


Minta maaf lah gambar atas berulang kembali kat bawah. Ni je gambar yang aku mampu ada. Biasa lah memasak sambil jaga anak kecik giteww.

Try lah resepi ayam goreng KFC versi aku ni. Mesti anak, suami , isteri korang suka nanti =). Kalau tak suka, nampak gaya kena lah bawak pergi restoran KFC jugak hihihihi.

Till then!



No comments:

Post a Comment

 

Template by BloggerCandy.com | Header Image by Freepik