Pages

Monday 13 November 2017

Resepi Lempeng Gebu

Hi!


Dilema hari-hari masak.

Aku hari-hari masak walaupun siang kerja. Tapi ada hari jugak lah mak cuti masak. Badan kita pun bukan macam robot kan. Lagi pun sebagai isteri yang berkerjaya di siang hari dan sebagai suri rumah di malam hari, bukan mudah ya. Dan aku jenis tak suka stress bila balik rumah. Kalau rasa larat, masak. Tak larat ajak suami makan kat luar.

Life is too short to be stress bebeh.

RESEPI LEMPENG GEBU

2 Cawan Tepung Gandum
2 Cawan Air
1 Biji Telur
Sedikit Garam

1)  Adunan ni boleh dapat dalam 6 - 7 keping lempeng depends kat ketebalan lempeng yang korang masak. Suka nipis-nipis boleh kot dapat dalam 10 keping.

2) Kacau sebati semua adunan tu. Tak nak ada ketul-ketul tepung. Kalau rajin tapis adunan tu. Kalau tak rajin, biarkan aja. Ingat. Tak payah nak stress heh buat lempeng je pun.

3) Panaskan non sticky pan. Tak payah letak minyak. Masukkan satu senduk adunan. Api kecik sudah. Macam aku ni suka lempeng garing sikit. Jadi aku masak lama.

4) Masak sampai adunan habis.

Aku malam tadi buat sambal sardin. Terpulang kepada korang nak cicah dengan apa. Aku nampak tin sardin tak berusik kat rumah, tu yang jadi sambal sardin. Letak kentang sikit. Berebut makan.

Till then!



No comments:

Post a Comment

 

Template by BloggerCandy.com | Header Image by Freepik