Pages

Thursday 30 November 2017

Resepi Puding Kukus Gebu

Hi!

Puding kukus ni dah dua kali aku buat. Rajin buat sebab benda mudah kehkehkeh. Aku hanya ada limited time everyday. Tapi still lagi nak cuba buat resepi yang aku berkenan.


Rupa buruk *standard* ni mula-mula aku buat. Nak cepat punya pasal hahahaha tak menyabar aku nak tuang second adunan. Walaupun rupa out habis, tapi rasa sedappppppp!


Hasil berkat kesabaran yang tinggi, maka terhasillah layer yang cantik molek. Rupa cantik rasa pun tak berubah okay. Kiranya cantik luaran dan cantik dalaman gitu.

Nah resepi.

RESEPI PUDING KUKUS GEBU

Didihkan air dalam pengukus. Guna api sederhana.

Bahan-bahan :
5 Keping Roti Putih (aku guna jenama Gardenia)
1 Tin Susu Cair / 1 Kotak Kecil Fresh Milk
1 Tin Air (Guna tin susu cair tadi)
3 Biji Telur
1/2 Tin Susu Pekat
Secubit garam
Sedikit Esen Vanila

Semua bahan kat atas, korang blend. Guna blender yang tak berbau bawang atau cili. Kang puding korang berbau bawang pulak. Blend sampai sebati.

Bahagikan adunan kepada 2 bahagian. Ketepikan.

Untuk buat karamel. Masak 5 sudu gula dengan menggunakan api yang kecil. Tengok semua gula dan cair, masukkan setengah cawan air, dan kacau cepat-cepat. Angkat dan tuang dalam loyang pengukus.

Masukkan adunan pertama ke dalam loyang dan kukus dakam 20 minit.

Adunan Kedua - masukkan 3 sudu serbuk koko dan 1 sudu serbuk kopi / nescafe, blend / kacau sehingga sebati.

Agak-agak dah pejal yang adunan pertama (dalam pengukus tu) masukkan adunan kedua (adunan coklat tadi) ke dalam loyang. Dan kukus lagi 20 minit.

Sejukkan puding yang dah siap (aku akan masukkan dalam peti overnight). Bila makan esok wallawehhh maveles to the max!


Sumpah sedap. Aku tak tipu.

Tips :

In between adunan tengah masak dalam kukus tu, korang boleh pergi mandi ke, kemas rumah , lipat baju ke. 20 minutes + 20 minutes kot. Dan tak payah nak kepoh-kepoh angkat penutup pengukus tu. Biarkan pengukus tu jalankan tanggungjawab dia. Cukup masa, masak lah dia. Ahaks!

Till then!





No comments:

Post a Comment

 

Template by BloggerCandy.com | Header Image by Freepik