Pages

Monday 22 June 2015

Puasa Dan Menyusu Badan

Assalamualaikum!

Kejap je lagi nak raya kan? Haks. Walaupun ada 25 hari lagi nak puasa hihi. How was your puasa? Aku hmmm guess what hari pertama je puasa penuh. Lepastu aku tak puasa dah.

Sebab?

Aku fully breast feeding Rania yang baru nak masuk 3 bulan 26 haribulan ni. Direct feeding actually. First day puasa, aku boleh tahan lapar tapi aku perasan masa susukan Rania, air susu tu macam cair sikit. Oh my, aku dah cuak kot Rania tak kenyang makan minum.

Ada orang suggest rendam kurma 3 biji dalam susu then minum suam-suam. Aku buat dan oh yeahhhh susu is very pekat. Mak suka! Rania lagi laa suka kan hehe

Suami dan MIL aku dah pesan awal-awal lagi tak bagi aku puasa. As Rania kecik lagi, kecik umur dan kecik badan nya. Haah. Halus je Rania ni. Timbang 2 bulan baru 3.2kilo kauuuu. Tapi I is tak risau sangat sebab anak aku 100% menyusu badan aku dan dia very active selain berak kencing tidur semua okay.

Aku ada join group kat FB named #bfmembers. So sebarang kemusykilan (betul ke eja ni) regarding penyusuan boleh ask mommies kat sana untuk share diorang punya pengalaman.


Ni soalan aku. Dah post out kat group comment aku pulak takut kot orang tak ada nak reply aku kehkehkeh.

Tapiiiiiii.......



Haaaa berderet-deret mommies sana reply till today pun still ada yang reply comment aku. Wow!

Tapi aku tepek sikit je. Internet siput khinzir.

Thank youuu you olls walaupun kita hanya berbalas komentar di group tapi tak bersua muka. Bagus nya join group macamni boleh keep on kita positive dari jauh tersasar bila refer to penyusuan susu ibu.

Niat aku. Nak susukan Rania until 2 years seperti yang Allah suruh.

2 years its not an easy journey. Kena pulak dengan anak aku yang halus mulus tu. Orang yang mulut puaka ni sedap je cakap susu aku tak ada khasiat sebab tu Rania tak montel macam babies lain. Ewah dia. Kau pernah rasa ke susu aku tu macamna?

Banyak factors ya. Tak semestinya minum susu ibu,  anak kau kena montel ibarat tayar Michelin.

Sedih aku. Tak pernah pulak aku kondem mak-mak yang bagi anak susu campur kat anak diorang. Kalau cakap pun dalam hati je la tak ada pulak sampai cakap depan muka mak tu sendiri.

Auwwww sensitive I nih.

Hati kering je lah jadi nya. Nak bersyarah pasal agama aku pun bukan pandai sangat huuuu.

Tak berani nak kata anak orang sebab aku pun ada anak dan aku tak nak orang mengata anak aku.

Till then!

No comments:

Post a Comment

 

Template by BloggerCandy.com | Header Image by Freepik