Pages

Tuesday 17 February 2015

Menu nasi ayam

Aku ni boleh la dikira masuk dalam kategori suka memasak. Sedap tak sedap belakang kira hihi. Janji apa aku masak kat rumah, suami makan habis licin. Senang hati tengok makanan habis umpama feeling wahh sedap nyaaa aku masak sampai makanan habis ni hihi.

Padehal.

Aku dikurniakan dengan suami yang bukan jenis fussy bab-bab makan. Syukur sangat bila dapat orang yang tak memilih makan ni. Kalau tak tahu nak masak apa, buat nasi goreng. That's his feveret. Setiap hari pun tak apa makan nasi goreng. Dia la. Tapi yang masak ni jemu lah pulak asyik makan benda sama hihi.

Weekend ni nak I masak apa?

Ikut you la. I makan je.

Okay. I ingat nak masak nasi ayam.

Haaa boleh. I nak ayam goreng macam hari tu lah.

Tapi kalau dia dah double triple request lauk yang sama maknanya sedap sangat lah tu lauk bini dia masak hahaha perasan jap. Hakikat nya, perasaan isteri memang cenggitu lah kan. Kalau suami duk ulang benda yang sama means memang dia rasa sedap  atau dia suka. Yang dah kawen tahu lah kan :)



Kalau google, berlambak ada resepi nasi ayam. Korang cari dan try je lah buat ikut mana yang senang (kalau aku pilih yang senang je hehe). Resepi ayam ni sebenarnya aku cipta sendiri wahh gitewww. First time buat, terus suami cakap, sedap nya ayam ni. Kembang kempis hidung bulu hidung kena puji wahahaa.

Resepi aku, dah buat sup ayam tu, angkat ayam dari periuk, toskan air. Lepastu gaul dengan sos tiram, kicap cair, sos tomato dan sos cili. Perap dalam setengah jam.


Lepastu goreng. Nak bagi ayam tu crispy. Otherwise boleh bakar kot tapi aku tak pernah pulak bakar ayam ni. Masa nak masukkan ayam dalam minyak tu, watch out sikit. Sebab nanti memang akan kena percikan minyak. Macam aku, masuk 2 ketul, step back. Dah reda sikit dentuman minyak tu, masukkan lagi ayam pastu step back. Kalau korang kental, masuk je lah semua. Aku tak boleh. Kulit manja.


Nasi ayam aku kena complete ada sambal. Tak ada ni tak rasa la pulak macam makan kat kedai hihi. Resepi aku, cili merah, tomato, cuka sikit, garam dan gula lepastu blend. Lepastu masak kejap atas dapur.


Ni rupa ayam goreng resepi aku bila dah siap masak. Hitam-hitam si tampuk manggis. Kalau ayam goreng bermadu lagi lah hitam legam nya.


Okay dah siap! 

Orang tua-tua cakap, memasak untuk suami ni tak semestinya kena terer umpama chef hotel 10 bintang. Nak menunggu dapat 1 bintang pun jenuh, lagi lah 10 bintang kan. Sekarang nak resepi apa semua boleh pakai encik google. Lepastu try dan error je lah. Kalau jadi, sedap lah rasa. Tak jadi, cari resepi lain dan buat sampai jadi.

Lagi satu, sebelum memasak baca bismillah dan niat nak masak ni untuk suami bagi makan kenyang. Insyallah kalau masak dengan ikhlas akan jadi lah jugak makanannya walaupun tak sesedap mana.

Till then!









No comments:

Post a Comment

 

Template by BloggerCandy.com | Header Image by Freepik